تبلیغات
حماســـه ســــــازان 92 - حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از نگاه امام راحل (2)

 

حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از نگاه امام راحل (2)

نویسنده: فاطمه نجفیان گرجی

تنظیم و ویرایش: حماسه سازان 92

حماسه یازدهم: انتخابات          

یكی از مهم‏ترین ابزارهای مشاركت سیاسی مردم و تحقق نظام جمهوری اسلامی، انتخابات است كه می‌‏تواند «جمهوری اسلامی» را در برابر تمامی توطئه‌ها بیمه كند و از آسیب‌‏ها و خطرهای داخلی و خارجی مصون دارد. در اینجا به برخی توصیه‏‌ها در عرصه انتخابات و همچنین وظایف دولت، مردم، علما و نامزدها از دیدگاه معمار كبیر انقلاب اشاره می‏‌كنیم.

 

الف) ضرورت انتخابات

یک‑ اهمیت

مسئله دیگر، قضیه انتخابات است ... تذكر می‏دهم به همه ملت كه همه این شرارت ها كه در سطح كشور الان می‏شود، ممكن است برای این باشد كه شما را از رفتن به پای صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمین سست كنند؛ و باید همه ما در این امر توجه داشته باشیم كه این یك امر حیاتی است برای جمهوری اسلام. 
... شما چنانچه سطح رأی‏تان از زمان سابق ‑ خدای نخواسته ‑ كمتر بشود، بوق‏های تبلیغاتی خارج و شكست‏خورده‏های فراری به خارج خواهند گفت كه ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبرگردانده است؛ و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممكن است در دنیا پایه‏های این جمهوری را سست كند؛ و این یك تكلیفی است كه ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنكه به آن پیروزی نهایی برسد و اسلام و احكام قرآن به همه معنا، در این كشور پیاده بشود.9
از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد، خودداری كنید. از آقایان كاندیداها و دوستان آنان

انتظار دارم كه اخلاق اسلامی ‑ انسانی را در تبلیغ برای كاندیدای خود مراعات، و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد، خودداری نمایند، كه برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏های غیراسلامی است.10

 

دو‑ تجلی وحدت

انتخابات یكی از عرصه‏های تجلی وحدت و نمایش وحدت مردم است و باید تمامی تلاش‏ها و اقدامات در این راستا صورت گیرد. احزاب و جناح‏های سیاسی باید مواظب عوامل و دست‏های ناپاك باشند كه در آنها نفوذ نكنند. امام راحل در این خصوص فرمود:

«من احتمال می‏دهم كه عوامل و دست‏های ناپاكی بخواهند از رقابت‏های انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده كنند و با طرح مسائل پوچ و بی‏معنا دل‏ها را از یكدیگر جدا سازند».11

 

ب) وظایف

یک‑ دولت (حسن اجرا)

صندوق رأی، امانت ملت در دست مسئولان است و باید با حساسیت تمام از این امانت‏های مردم نگه‏داری كنند. نباید هیچ مصلحتی موجب خدشه‏دار شدن آرای مردم شود و انگیزه‏های شخصی و تمایلات فردی و گروهی و جناحی بر مصالح عمومی مقدم گردد.
امام خمینی رحمت الله علیه در این باره به مسئولان می‏فرمود:

«ما خودمان، بین خودمان و خدای تبارك و تعالی باید فكر بكنیم كه شما مسئول این مسئله هستید، هم مسئول كار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری كه تحت نظر شما هستند، هستید كه جریان انتخابات یك جریان صحیح باشد».12

 

دو‑علما

اول‑ ضرورت حضور علما

امام خمینی رحمت الله علیه  كناره­گیری علما را از جامعه، عامل جدا شدن دولت­ها از مذهب می­داند و از علما می­خواهد مثل سابق عمل نكنند. ایشان در سخنرانی 27 آبان 1361 فرمود:
همان طوری كه در زمان سابق از [این‏] كناره‏گیری علمای مذاهب، اسباب این شد كه ملت ما و بزرگان‏شان جدا شدند و هر كاری خواستند دولت‌ها كردند و دولت‌ها را به حال خود گذاشتند و هر طور سركشی خواستند كردند، چنانچه شما از صحنه بیرون بروید و علما، دانشمندان از صحنه بیرون بروند، این اسباب این می‏شود كه باز آن مسایل سابق پیش بیاید.13

 

دوم‑ تبین انتخاب اصلح

چند وقت دیگر هم انتخابات شروع می‏شود. از قراری كه من شنیدم به‏ طور حاد دارند اشخاص عمل می‏كنند. اشخاصی هستند كه به جمهوری اسلامی هیچ اعتقاد ندارند، لكن برای خاطر شكستن جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخاباتی می‏خواهند شركت كنند. نه از باب اینكه می‏خواهند وكیل بشوند؛ از باب اینكه می‏خواهند شكست بدهند جمهوری اسلامی را. اشخاصی هستند كه به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار می‏كنند كه به طور حاد دخالت بكنند در این امور. ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود كه دو دستگی‏های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است. باید مردم توجه كنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون مشهد، اصفهان، همه جا توجه كنند كه مسئله، مسئله مشروطه نشود. مسئله این نشود كه یك دسته برای خاطر این كه یك كاندیدایی دارند، دیگران را بكوبند، آن دسته هم برای همین كاندیدای خودشان، این را بكوبند.14

 

سه‑مردم

اول‑ حضور حداكثری

امام خمینی رحمت الله علیه  درباره اهمیت شركت مردم در انتخابات می‏فرماید:

«این وظیفه‏ای است الهی؛ وظیفه‏ای است ملی؛ وظیفه‏ای است انسانی؛ وظیفه‏ای است كه ما باید به آن عمل بكنیم؛ همه‏مان باید در انتخابات شركت بكنیم».15

 

دوم‑ انتخاب اصلح

انتخابات یك محكی هم برای خودتان است كه ببینید آیا می‏خواهید انتخاب اصلح بكنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمان‏هاست، «كی و از كجاست» مطرح نیست. از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیرحزب. نه حزب اسباب این می‏شود كه غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبی بودن باعث صلاح آنهاست. 
انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی كه تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد. ... اگر اصلح را انتخاب كردید، كاری اسلامی می‏كنید و این یك محكی است برای خودتان كه تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.16

 

سوم‏‑ انتخاب نكردن مرفّهان

توجه داشته باشند رئیس جمهور و وكلای مجلس از طبقه­ای باشند كه محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه­داران و زمین­خواران و صدرنشنیان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‏توانند بفهمند.17

 

چهارم‑ مقابله با تبلیغات مسموم

دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع كردند و چنین وانمود می‏كنند كه مردم در این انتخابات بی‏تفاوت‏اند و به سردی و سستی گراییده‏اند. می‏خواهند شما را متهم كنند كه از جمهوری اسلامی رو برگردانیده­اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم كه با شركت همگانی خود، یاوه­سرایان را رسوا كنید.18

 

پنجم‏‑ معیار انتخاب

من متواضعانه از شما می‏خواهم كه حتی‏الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانی دهید كه به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احكام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند.19

 

ششم‑ شناخت ویژگی‏‌ها

من امیدوارم كه اشخاصی كه كاندیدا شدند برای ریاست جمهوری، شما توجه كنید و كسی كه از همه متعهدتر به اسلام، سوابق، سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی، نه شرقی باشد، نه غربی باشد، نه غرب‏زده باشد، نه شرق‏زده باشد، مسلمان باشد، پیرو احكام اسلام‏ باشد، ملی باشد، دل‏سوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژیم سابق هیچ‏گاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و برای خودتان. اختیار دست شماست.20

 

چهار‑كاندیدا

اول‑ رعایت اخلاق انتخاباتی

طرفداران هر دو گروه باید بدانند كه همه‌ این امور اعتباری و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه‌ كردار ما ماندنی است، اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگی ما می‏شود، صفای معنویت و ثمرات خلوص بندگی است، و ما هم نباید خلوص عمل و جامعه‌ اسلامی خودمان را به زنگار كدورت‌ها و اختلافات آلوده كنیم و رقابت‌های گذشته انتخاباتی هم هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم نماید.21

 

دوم- رعایت اخلاق، در صورت رأی نیاوردن

به مجرد اینكه یكی می‏خواهد وكیل بشود ... و ملت او را وكیل نكردند، نباید یك ­دفعه قلم‌ها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چیز بنویسند، حمله كنند به اصل انتخابات. شكایتی دارند، خوب شكایت‏شان را رسیدگی می‏كنند. هیاهو درست كردن، جز اینكه دامن زدن به این است كه خیانتكارها راه‏شان باز بشود، چیز دیگری نیست. اگر شما خدمت‌گزار به كشور هستید، در مجلس یك­جور خدمت می‏توانید بكنید، در خارج از مجلس هم یك­جور خدمت دیگر. مگر همه اهالی ایران توی مجلس می‏روند؟22

 

سوم- پرهیز از تخریب

معلوم نیست چرا عده ای برای رسیدن به پست و مقام و به اصطلاح خدمت به مردم! این‏گونه بی‏مبالاتی نموده و حاضر می‏شوند هر گونه اتهام تهمت و ناسزا را به دیگران ببندند. حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است؛ چه رسد به مؤمن عالم كه از بزرگ‏ترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.23
سعی كنید تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از كارهایی كه با شئون اسلام منافات دارد، جلوگیری گردد. باید توجه داشت كه هدف از انتخابات، در نهایت حفظ اسلام است. اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام می‏شود. باید سعی شود تا خدای ناكرده به كسی توهین نگردد.24

 

چهارم- تمكین به قانون

بعد از این كه رئیس­جمهور تعیین شد، همه‌ اعانت كنید از او. ... قهر نكنید و رشد خودتان را نشان بدهید به دنیا كه شما رشید هستید و شما می‏توانید كه یك مملكتی را با هم اداره بكنید.25

 

پی نوشتها:

9. صحیفه امام، ج‏15، ص261.

10. همان، ج‏12، ص 13.

11. همان، ج 21، ص 47.

12. همان.

13. همان، ج‏17، ص 10.

14. همان، ج‏18، ص 173.

15. همان، ص 318.

16. همان، ص 197.

17. وصیت نامه‌ سیاسی الهی امام خمینی(ره)، ص 19.

18. صحیفه امام، ج‏9، ص 259.

19. همان، ج ۱۲، ص ۴۹.

20. همان، ج‏11، ص484.

21. همان، ج‏21، ص50.

22. همان، ج‏12، ص 199.

23. انتخابات در اندیشه امام خمینی(ره)، تبیان دفتر اول، ص ۳۳۴.

24. همان، ص 134.

25. صحیفه‌ امام، ج‏12، ص128.

منبع: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما





طبقه بندی: مقاله ها،  امام خمینی (ره) و حماسه،  اندیشه اقتصادی امام،  ما حماسه سازان 92،  اندیشه سیاسی امام، 
برچسب ها: امام خمینی، حماسه ساز، حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 شهریور 1392 توسط وحید
تمامی حقوق مطالب برای حماســـه ســــــازان 92 محفوظ می باشد